Zrenjaninska osnovna škola „Petar Petrović Njegoš” obeležila 44. rođendan kulturnim programom u „Aviv parku”, primeru moderne trgovine, a neki tu vezu nisu baš pozdravili.
Osnovna škola „Petar Perović Njegoš, najveća u Zrenjaninu, nedavno je proslavila 44. rođendan, odnosno Dan škole, u „Avivu, savremenoj šoping zoni koja je pre godinu-dve podignuta na periferiji najvećeg banatskog grada. Nije najasnije šta je motivisalo prosvetne radnike, na čelu s direktorom škole, da decu dovedu da najsvečaniji dan svoje ustanove provedu u okruženju mnogobrojnih prodavnica, ali javnost se ne čudi samo zbog motiva. Na okupljanje u trgovačkom parku pozvana je i javnost: „Aviv park“ se preko medija obratio građanima da dođu kako bi svi zajedno proslavili Dan Osnovne škole „Petar Petrović Njegoš.
Škola je na svom sajtu posle praznika izvestnla da su „upriličene radionice na kojima smo pokazali eksperimente, priređeni su bazar domaće radinosti i priredba, pokazano je koliko su đaci naše škole naučili, koliko znaju da se raduju i da radost podele sa gostima, mališanima iz vrtića, OSŠ „9. maj“, KUD „Đerđef”, Gerontološog centra, Crvenog krsta i posetiocima“. Sumnjajući u dobronamernost veze uspostavljene između škole i trgovine, u Zrenjaninu se čuju i tvrdnje da je reč o upotrebi dece u marketinške svrhe.
Miroslav Samardžić, politikolog i aktivista Zrenjaninskog socijalnog foruma, tim povodom kaže da se biznis smešta u centar društvenog života, favorizuju se one društvene veze koje su novčano posredovane, obeshrabruju one koje su utemeljene na moralu i solidarnosti. Deca se vaspitavaju tako da vrednosti komercijalne civilizacije prihvate kao najvažnije. Otuda je poseta trgovačkim središtima neka vrsta modernog hadžiluka. Sistem kreira korisne individue, podstiče decu da se ponašaju onako kako to odgovara potrebama akumulacije kapitala. Učenici u školi se obrazuju da bi bili dobri potrošači, a ne slobone individue i moralna bića, građani kao subjekti društvenog i političkog života. Komercijalna civilizapija dresira ljude tako da zadovoljstvo i uživanje nalaze samo u potrošnji robe. Nekada su decu vodili u pozorišta, muzeje, biblioteke, danas u šoping molove koji su postali nova svetilišta.
Samo treba imati na umu da društvo ne može opstati ukoliko ne postoje i oni oblici ponašanja koji nisu novčano motivisani. Da bi neka zajednica opstala, deca u školi treba da uče Aristotela i Šekspira, a ne kako da uživaju u koka-koli, kaže Samardžić.
Tekst: Đure Đukića
deo intervjua iz dnevnog lista “Politika” od 23. maj 2017